Sjokolade og nøtter

 

 

nøttesjokolade-vanligbredde

 

Mørk sjokolade (80% eller mer) og nøtter er sunne matvarer. Blander du dem blir det ikke bare dobbelt så sundt, men også dobbelt så godt! Det blir faktisk som medisin å regne. En medisin du med fordel kan nyte daglig. Kan det bli bedre?

Det finnes lassevis av oppskrifter på hvordan disse to deilige tingene kan kombineres. Sist uke kom Berit Nordstrand med ny bok og i pur glede over det gode salget, la hun ut sin sjokolade-og-nøtter oppskrift på bloggen. Jeg har latt meg inspirere av dens enkelhet og spunnet videre på den i følgende varianter:  Sjokolade med hasselnøtter og mandler, Sjokolade med pinjekjerner  salt og chili og Sjokolade med glaserte nøtter. Jeg har også lagt inn oppskriften på glaserte nøtter.

Til disse oppskriftene har jeg brukt mørk sjokolade med 80-82 % kakao i. Det vil si at det er lite plass til sukker, noe som er en fordel. Mange spiser 70% sjokolade og den inneholder selvfølgelig også mindre sukker enn vanlig melkesjokolade. Se opp for mørk sjokolade som er smaksatt med kandiserte frukter (frukt kokt i sukkerlake og tørket), disse er fortsatt merket med 70% sjokolade, men inneholder naturlig nok mye mer sukker, da sukkeret der ikke er i sjokoladen men i fyllet.

Jeg har tilsatt litt kaldpresset cocosa – fordi det bidrar både med mer metthet og virker blodsukkerstabiliserende. Kokosfett som det man finner i cocosa har også en rekke andre heldefremmende efekter som vi må komme tilbake til en annen gang.

Jeg har valgt å riste nøttene/kjernene, da jeg synes det både smaker bedre og er lettere å tygge. Har du ikke de nøttene som er foreslått, kan du bruke de du har – variér gjerne mellom mandler, hasselnøtter, walnøtter, pecanøtter, paranøtter, pistasjnøtter, gresskarkjerner, solsikkekjerner og pinjekjerner. velg varianter som ikke er saltet fra før av.