Porsjonspai med bær

Kveldskos

Flere har bedt om litt oppskrifter på kaker og kosemat og mens jeg jobber med å ta nye bilder, legger jeg ut denne oppskriften som smaker like godt hele året.
Som en liten ting til “kaffe´n”, som et lite, men solid kveldsmåltid eller som en deilig dessert. Du kan steke paiskallene i sandkakeformer (som her), de litt større porsjonspaiformene eller i muffinsformer som du bare fyller halvt opp eller mindre.

Pai med bær (6-8 porjonspaier)

Uten gluten, sukker, melk (om du bytter krem med vispet soyakremeller vispet kokoskrem)

Dette trenger du:

Paiskall

  • 2 dl mandelmel eller malte mandler
  • 2 dl kokosmasse
  • 1 ss fiberhusk eller malte chiafrø
  • 4 toppede ss cocosa
  • 1/3 ts vaniljepulver
  • litt flytende stevia med vaniljesmak 10-15 dråper

Tilbehør

  • Bær eller frukt
  • Kremfløte, soyakremfløte, kokoskrem el.l
  • evt. flytende stevia med vaniljesmak
  • evt. mynte eller melisse

 

Slik gjør du:

  • Sett stekeovnen på 175 grader.
  • Ha cocosa i et tomt syltetøyglass og still det i en kjele med litt varmt vann til det smelter.
  • Bland alle ingrediensene godt sammen og la deigen hvile i ca 5 minutter.
  • Fordel deigen i porsjonspaiformer eller muffinsformer i silikon (ca 1 1/2 – 1 ts i hver form) og klapp deigen godt rundt kantene.
  • Sett formene på et stekebrett og stek i 7-10 minutter, til paiskallene er gyldne.
  • La dem kjøle seg i formene og fyll dem så med pisket krem uten sukker og bær.
  • Pynt gjerne med litt mynte eller melisse til slutt.