Varmende mat

15152268_m

 

Hører du til dem som alltid fryser om vinteren kan denne vinteren bli en varm overraskelse. Velger du riktige matvarer og tilberedningsmetoder, kan du spise deg til innvendig varme vinteren igjennom, men det gjelder å begynne i tide. I følge tradisjonell kinesisk medisin er det mulig å varme opp kroppen innenfra med den maten vi spiser. Vi kan velge varmende krydder, varmende råvarer, varmende drikker og varmende tilberedningsmetoder.

Varmende krydder

For oss nordboere gjelder det å møte vinteren med noe som holder oss stabilt varme innvendig helt frem til februar/mars. Til dette bruk er krydder som ingefær, pepperrot og cayenne velegnet. I stedet for å stige til hodet og gjøre deg ”rød i toppen” slik karry, paprika og chili gjør, brer de varmen sin i hele kroppen, faktisk helt ned i tærne. Urtekrydder som timian, rosmarin og salvie har en lignende effekt.

Varmende råvarer

Av matvarer er det særlig rotgrønnsakene som er varmende. Det betyr en ny rennesanse for lokalt produserte varer som gulrot, kålrot, persillerot, sellerirot, rødbet og pastinakk. Vintergresskar som for eksempel den lille, orange hokaido gir også varme i en kald skrott. Varmende er dessuten animalske proteiner som kjøtt, fisk og egg.

Varmende drikker

Kineserne anbefaler at man drikker temperert drikke istedenfor kaldt. Velg gjerne te av salvie, timian eller rosmarin. Eller prøv den lille ”fotvarmeren” (se oppskrift) bestående av eplejuice, varmt vann og ingefær. Cola, øl og juice regnes som kjølende, så vær mer forsiktige med disse eller bruk dem i sammenheng med noe varmende.

Varmende tilberedningsmetoder

Av tilberedningsmetoder anbefales spesielt baking i ovn og langtidskoking. På denne måten kan selv mer kjølende mat få en varmende effekt. Kineserne regner blant annet frukt som kjølende og foreslår derfor at vi forsøker å bake noe av den i ovnen, koke den til suppe eller kompott eller krydre den med ingefær for å gjøre frukten mer varmende om vinteren.

Gammelt og nytt

Av tradisjonelle norske matretter har vi mange som kineserne vil kalle varmende. Får i kål (animalsk protein og langtidskokt), lapskaus, fersk suppe og betasuppe (animalsk protein, rotfrukter og langtidskokt), kålrabistappe (rotfrukt og langtidskokt), fruktkompott og fruktsupper (langtidskokt) og ingefærpærer (varmende krydder og langtidskokt). I tillegg til disse ærverdige og velsmakende rettene, kan man forsøke seg fram og for eksempel marinere kjøtt eller fisk en times tid i olje, soyasaus og reven ingefær eller pepperrot før tilberedning, bruke finsnittet fersk cayenne (husk å fjerne alle de enormt sterke frøene først) i wok eller gryteretter, bakte rotfrukter penslet med olje og krydret med timian, salvie eller rosmarin, lage purerte supper, bake epler med rosin, honning og malt ingefær, lage appelsinsalat marinert med ingefær eller koke kompott av frukt eller bær.

Begynn i tide 

Det kan ta to til tre uker fra du starter med å spise varmende matvarer til du virkelig merker varmen bre seg i kroppen. Derfor gjelder det å komme i gang nå, før kulda får ordentlig tak.