Se grønt på det

Mangold

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Når Skipper’n skal ha seg mat, så tar han en boks spinat. Det burde kanskje vi også gjøre. Om ikke annet, så for synets skyld.

Spinat, mangold og andre mørkegrønne bladgrønnsaker inneholder stoffer som beskytter øynene våre mot å bli gamle før tiden. Blant annet.

Men lenge før jeg ble opptatt av slikt, hadde jeg lært meg å like spinat. Spinat var mat til å få muskler av. Skikkelige muskler. Etter bare én porsjon. Derfor gjorde det ingenting at det smakte grønt. Spinat var lystbetont mat – takket være Skipper’n.

Med årene har jeg spist spinat, grønnkål og annet grønt rett og slett fordi det er godt. Men det finnes også noen andre, mer saklige og tungtveiende argumenter, for at vi bør legge mørkegrønne blader på tallerkenen i sommer.

Først og fremst holder disse bladene øynene dine friske. Med sitt høye innhold av antioksidanten lutein, beskytter de netthinnen mot å utvikle såkalt makulær degenerasjon (forkalkning av netthinnen). Tilstanden utvikler seg ofte med alderen, men kvinner – blåøyde og de med arvelig disposisjon – er mest utsatt.

Grønne blader har også betydning for øyets linse. Og regelmessig inntak av grønnkål eller spinat kan redusere risikoen for å utvikle grå stær med 40 prosent.

Kort sagt virker de grønne bladene som en slags indre solbriller som holder øynene dine unge og spreke selv når du blir eldre. Et inntak på et par deciliter blader tre til fire ganger i uken vil gjøre den store forskjellen.

Bladene smaker godt som de er i salat, men kan også dampes i litt olje tilsatt salt eller soyasaus eller brukes til stuing, suppe, omelett, grateng eller hva du ellers måtte ha lyst til.

Innholdet stiger med intensiteten av grønnfargen, slik at grønnkål og spinat kan inneholde inntil ti ganger så mye lutein som brokkoli. I tillegg til grønnkål og spinat, er mangold, brønnkarse, rucola-salat, brennesle, skvallerkål og persille (også bladpersille) gode mørkegrønne bidragsytere.

Det er ikke bare lutein-innholdet som er høyt. De mørkegrønne bladene byr også på store mengder jern, magnesium, kalium, betakaroten, folat og vitaminene C og K. Alt sammen ting som kroppen kan glede seg over. Så hvorfor ikke se litt grønt på det i sommer?

BILDE:  Mangold er blant de mørkegrønne grønnsakene som er så bra for øynene våre.