Epler til glede og nytte

tørka epler - epler på kvist

 

Epler inneholder 25% luft, lite vitaminer og mineraler og nesten ingen helsebringende fargepigmenter. Likevel spiser vi nordmenn i snitt 20 kg epler hver i året. Det gjør vi sannelig lurt i.

Odin og Tor ropte på fagre Unn når de følte seg riktig gamle og slitne – et par munnfuller av hennes vidunderlige epler og de ble straks unge, kjekke og ”fit for fight” igjen. Engelskmenn har lenge påstått at de kan holde legen unna med et eple om dagen, inspirert av det gamle uttrykket ”eating an apple before going to bed, makes the doctor beg for his bread”.

Nyere forskning bekrefter eplenes helsebringende egenskaper. I store studier viser det seg at eplespisere har lavere risiko for å få kreft i lunge og prostata, mindre forekomst av alvorlig hjertesykdom og lavere nivå av det dårlige kolesterolet (LDL). Mye tyder på at mange av eplenes fortreffelige virkninger skyldes deres høye innhold av stoffet quercetin. Quercetin er en meget kraftig antioksidant som vi er avhengige av å få i oss via kosten, da vi ikke kan produsere den selv i kroppen. Quercetin finnes også i løk, te og bær, men ingen annen frukt inneholder like mye quercetin som epler (uavhengig av eplefargen). Quercetin har også betydelige betennelseshemmende (inflammasjonshemmende) egenskaper, noe som muligens kan forklare den gode lungekapasiteten man for eksempel har sett hos eplespisende asthmatikere.

Mesteparten av eplenes fortreffelige stoffer sitter i skallet. Det er derfor lurt å spise epler med skallet på (vask dem gjerne dersom du ikke vet om de er sprøytet eller ei). Der sitter også det meste av eplenes kli-aktige fiber, dvs de fibrene som gir økt avføringsvolum. Eplene inneholder imidlertid også betydelige mengder av såkalte gel-dannende fibre. Dette er fibre som kan redusere kolesterolnivået og som dessuten er ypperlig mat for de mange nyttige tarmbakteriene våre. Det er verdt å merke seg at hele 80% av de geldannende fibrene i epler sitter i selve fruktkjøttet. Spiser du epler uten skall får du altså fortsatt i deg betydelige mengder av disse gunstige fibrene.

Epler er tydeligvis mer enn bare quercetin. Forskerne har sammenlignet effekten av eple-ekstrakt med rent quercetin i pilleform. Førstnevnte har sterkere krefthemmende egenskaper, noe som får forskerne til å lete etter flere spennende innholdsstoffer i eplene. For oss som forbrukere er det jo uansett praktisk at vi kan forene det velsmakende med det som er mest helsebringende og nyte våre lekre epleretter med stor fryd.

Rart i grunnen at Adam var så misfornøyd med sitt eple og enda rarere at norske småbarn bare får lære at ”epler og pærer de henger på tre, når de blir modne så faller de  ned….” (og det var det, liksom?). Kanskje er det på tide å lære dem at ”– når de blir modne så spiser vi dem”.